Afaceri mici vs. afaceri mari

Afaceri Mari vs Afaceri MiciCand ne gandim la o afacere ne gandim la o entitate legal constituită, cu o anumită formă de organizare, concepută în scopul de a obtine profit pentru întreprinzător in urma vanzării de produse si/sau servicii unor consumatori intermediari sau finali. Indiferent de mărimea unei afaceri scopul ei este acelasi: de a obtine bani pentru întreprinzător.

De-a lungul timpului atat economistii cat si guvernele diferitelor tări au inceput să segmenteze afacerile si să le analizeze in mod diferentiat in functie de mărimea lor. Prima data s-a acordat atentie afacerilor mici în Statele Unite ale Americii, in urmă cu circa 150 de ani, atunci când au apărut primele afaceri de familie sau individuale. Ele au intrat intr-un con de umbră după cel de-al Doilea Razboi Mondial, cand pentru redresarea economică a tărilor răvăsite de război s-a pus accent pe crearea de locuri de muncă in rândul marilor companii.
După ce economia mondială si-a revenit afacerile au luat-o in 2 directii:

  • Afaceri mari: companiile mari, focusate pe producerea de bunuri si servicii la preturi/tarife din ce în ce mai mici au devenit rapid transfrontaliere, si-au extins afacerile, au creat filiale în tările în care exista un avantaj concurential (legat de resurse sau de consumatorul final). Ele au ajuns “super-companii” si pot fi întâlnite pretutindeni sub forma companiilor multinationale. Alături de acestea, in tări puternic dezvoltate, mai există si companii mari care operează doar la nivel national, dar in ultimii ani astfel de situatii sunt din ce in ce mai rare.
  • Afaceri mici si mijlocii: persoanele cu spirit antreprenorial din pătura de mijloc au dezvoltat mici afaceri, care fie deservesc marile companii fie oferă produse si/sau servicii de nisă sau in zone care nu sunt acoperite de marile companii. Intreprinderile mici si mijlocii au devenit în toată lumea o solutie la nevoia de punere în valoare a initiativei private, a spiritului întreprinzator, a ideilor de competitivitate.

Chiar dacă marile companii sunt cele care investesc in cercetare-dezvoltare sume fabuloase si reusesc să vină cu solutii care contribuie la dezvoltare economică si progres guvernele tărilor dezvoltate acordă o importantă deosebită cresterii ponderii întreprinderilor mici sau mijlocii în ansamblul economiilor nationale.
Multă lume se intreabă, dacă marile companii sunt cele care investesc cele mai mari sume in cercetare si ele sunt pilonii care asigură progresul si prosperitatea de unde vine această preocupare pentru IMM-uri?

Principalele motive pentru care se doreste cresterea ponderii întreprinderilor mici sau mijlocii in economie sunt:

  • Intreprinderile mici si mijlocii sunt mult mai flexibile decat marile companii si in situatii de criză se adaptează cel mai rapid noilor conditii. Nicio tară nu isi doreste o economie cladită pe companii mamut căci intr-un moment de criza asta ar putea conduce la rate ale somajului de 50% si asta ar insemna pană la urmă haos si anarhie
  • Desi firmele mari sunt cele care investesc cele mai mari sume in cercetare la nivelul unei societati cele mai inovative sunt firmele mici. Pentru a face fată luptei cu marile companii antreprenorii caută in permanentă solutii ingenioase iar multe dintre ideile lor se concretizează in produse si servicii noi care conduc la progres si prosperitate;
  • Intreprinderile mici si mijlocii sunt cele care pun accentul cel mai mare pe calitatea produselor si care aduc cea mai mare satisfactie consumatorilor. In timp ce firmele mari caută să găsească mereu un raport optim pret/calitate firmele mici care nu au prea multe sanse in competitia preturilor cu marile companii se concentrează asupra calitătii;
  • Intreprinderile mici si mijlocii au o pondere importantă in realizarea productiei de export. Un timp îndelungat s-a considerat că exporturile sunt prerogativa întreprinderilor mari. O dată cu globalizarea relaţiilor economice, cu constituirea pieţei unice europene, s-a constatat că afacerile mici si mijlocii încep să ocupe un loc tot mai important. Astfel în Germania, Olanda, Italia, Belgia şi Japonia ponderea IMM-urilor in numărul total de întreprinderi exportatoare este de 35-40%, iar in SUA de 35%.
  • O contribuţie deosebită a sectorului IMM este în ocuparea forţei de muncă, îndeosebi în ţările cu economia de piaţă dezvoltată. Anual în SUA trei din patru locuri de muncă nou create sunt in cadrul unor IMM-uri. Firmele mici si mijlocii sunt sursa de asigurare a mijloacelor de existenţă pentru milioane de cetateni iar guvernele acumulează în bugetele naţionale miliarde de dolari şi euro prin impozitarea muncii acestora.

Concluzia: chiar marile afaceri sunt cele care impun anumite trenduri in economie datorită resurselor financiare imense pe care le pun la bătaie pentru a isi atinge obiectivele si angajează un număr mare de persoane.Pentru o tară afacerile mici si mijlocii sunt la fel de importante. Ele sunt inovative, contribuie la dezvoltarea de noi produse si servicii in avantajul cetatenilor si cel mai important, sunt cele care crează cele mai multe locuri de muncă !

Reclame
Acest articol a fost publicat în Economie și etichetat . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s