Sansele firmelor mici de crestere a profitabilitatii prin crearea de avantaje competitive

După aparitia crizei economico financiare toate firmele mari au incercat să isi crească nivelul de competitivitate pentru a supravietui. Cei care nu au reusit au dispărut (ex: LyondellBasell Industries – 2009, American Airlines – 2011, Eastman Kodak – 2012). De aceea piata actuală este dominată de mari companii ce au reusit să isi creeze o serie de avantaje competitive, iar unele dintre ele o duc din ce in ce mai bine (Ex: in conditiile in care odată cu aparitia crizei piata mobilei s-a prăbusit firma IKEA a raportat pe 2011 cele mai mari profituri din istoria companiei).

Dar pană la urma ce inseamna un „avantaj competitiv”?
Marea majoritate a economistilor consideră că avantajul competitiv al unei firme constă in capacitatea acesteia de a realiza produse sau servicii net superioare, din punct de vedere al consumatorilor, comparativ cu ofertele de articole similare ale majoritatii concurentilor. Pentru ca acest avantaj să fie real si benefic pentru firma trebuie să se creeze un segment viabil si suficient de mare de cumpărători care să fie interesat de achizitionarea produselor/serviciilor oferite de firmă.
Marile companii au la dispozitie nenumărate resurse (materiale, umane), au cifre de afaceri foarte mari si de obicei profituri mari, ceea ce le permite să investeasca mereu in cele mai noi tehnologii si in atragerea celor mai buni experti, capabili să imbunătătească fluxurile operationale, astfel incat performantele companiilor să se imbunătătească. Profiturile obtinute sunt reinvestite pentru mentinerea avantajului competitiv.

Si totusi, o firmă mai mică, care pentru a supravietui este nevoită să concureze cu marile companii mai are vreo sansă ?

La prima vedere raspunsul este NU ! … dar dacă ne gandim putin mai bine vom constata că totusi mai există sanse.
Crearea unui avantaj competitiv este posibilă prin oferirea de produse sau servicii adaptate cel mai bine cerintelor cumpărătorilor. Teoretic marile companii pot face cel mai usor acest lucru deoarece dispun de bugete impresionante si isi permit să plătească cercetari amănuntite referitoare la comportamentul consumatorilor, putand astfel să indentifice solutii pentru a răspunde cat mai bine cerintelor cumpărătorilor. Pe de altă parte tocmai dimensiunea mare a acestor companii este o piedică in anumite cazuri in punerea in aplicare a unor astfel de solutii. Ne referim aici in special la nevoile nesatisfăcute corespunzător ale unor grupuri mai mici de consumatori. De cele mai multe ori marile companii se miscă rapid pentru a oferi noi produse/servicii unor grupuri mari de potentiali clienti si ignora nevoile celor care nu se incadreaza in „marea masa”, si tocmai aici este sansa firmelor mai mici.

Nu este insă simplu deoarece pe aceste nise se bat de obicei multe firme. O firma mică care doreste să isi creeze un avantaj competitiv va trebui să:
– fie inovativă (in sensul cel mai larg al notiunii – inovarea se poate referi la innoirea produsului, tehnologiei, managementului, comercializării, finantării, personalului, imaginii, etc);
– posede o strategie de afaceri bine pusă la punct;
– actioneze rapid – de obicei nisele nu răman multa vreme neexploatate

Concluzia: dacă ne propunem să cream un avantaj competitiv intr-o firma mică trebuie să ne gandim foarte bine „in raport cu cine ?”. Sansele de a realiza produse sau servicii net superioare din punct de vedere al consumatorilor comparativ cu cele oferite de marile companii sunt extrem de mici. Dacă managerilor unei firme mici nu le trece prin cap o idee genială care să permită „lupta” cu marile companii solutia o reprezintă identificarea unor nise care nu au fost atacate de marile firme si crearea de avantaje competitive pe nisele respective. Este cea mai buna solutie pentru a avea o afacere profitabila atunci cad te lupti „cu cei mari”.

Acest articol a fost publicat în Idei de afaceri profitabile și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un comentariu